Az iskolám 50 év múlva irodalmi pályázat

Milyen lesz az iskola 50 év múlva?

Iskolánk Lőrinci épületének 50. jubileumára irodalmi és rajzpályázatot hirdettünk. A cél az volt, hogy megmozgassuk a diákok fantáziáját, s vessék papírra, milyennek képzelik el az iskolát 50 év múlva. Az intézmény valamennyi tanulója készíthetett pályamunkát a jeles alkalomra.

A beérkezett alkotásokat Lőrincz Csabáné, a Napsugár Óvoda- és Bölcsőde vezetője, Oldal Hajnalka, a Városi Könyvtár intézményvezetője és Kovács Éva, középiskolai magyar nyelv és irodalom szaktanár zsűrizte. A szép számmal leadott fogalmazásokból az alábbi tanulók munkái bizonyultak a legjobbnak:

Illés Enid 5. C

A családom nagy része ebbe az iskolába járt. Testvéremmel mindketten szeretjük az ódon falakat, amelyek kiállták az idő és a diákok próbáját! Elgondolkodtam rajt, hogyha lenne rá lehetőségem, milyenné alakítanám át az épületet, hogyan telnének benne a diákok napjai…

Először az udvart alakítanám át. A kisebbeknek játszóteret hoznék létre, hogy a szünetekben és délutánonként jókat tudjanak játszani. Lenne mérleghinta, csúszda, igazi űrhajó kicsinyített mása, ahol az űrrepülés titkait tanulhatják meg az érdeklődők. Belebújhatnának az űrhajósok ruhájába, megkóstolhatnák az ételeiket. Mini óriáskereket is szeretnék, amit csak akkor használhatnának a gyerekek, ha ötöst kaptak valamelyik tantárgyból. A játszóteret egy szép parkba képzelem el fákkal, bokrokkal, virágokkal díszítve. A növények gondozásában a gyerekek is részt vennének.

Maga, az iskola épülete, több emeletes lenne. Az első emeleten konditerem, rajzterem kap majd helyet. A másodikon makettek készítésével ismerkednének meg azok, akiket érdekel, pl. terepasztalon elkészítenék Magyarország hegy- és domborzatvidékét. Lenne quad- és teniszpálya is. A harmadik emeleten kapna helyet a biológia és az informatika terem, amely egyszerre két osztálynak adna tanulási és kikapcsolódási lehetőséget. A negyediken megtanulhatnának bringázni és tollasozni a gyerekek. A legfelső szinten kialakítanék egy kis mozi részleget, ahol a diákok tudnának filmezni, hogy kipihenjék a tanórák fáradalmait. Az emeletek között lifttel tudnak majd közlekedni a tanulók és a tanárok, de aki szeretne, lépcsőzhet is. A tornaterem mellett lenne egy uszoda. Minden reggelt úszással kezdenénk!

A nagyobbaknak lenne kézi- kosár- és focipálya is. Péntek délutánonként szabadfoglalkozás lesz, pl. aki táncolni akar,  az táncoljon, aki énekelni szeretne, az énekeljen.

Mi lesz a felelésekkel és a dolgozatokkal? Azokat felejtsük el! Remélem, az elképzeléseim mindenkinek tetszeni fognak!

Oláh Rajmond Alex 6. A

Szerintem az iskola 50 év múlva szebb és fejlettebb lesz. Minden meg fog változni: új padok, székek, minden tábla internetkapcsolattal rendelkezik. A monitort be fogják építeni az asztalok lapjába, s mindenki maga keresi meg a kijelölt feladatokat és leckéket. Én úgy képzelem, hogy robotok fogják tanítani a gyerekeket. Persze kellenek az emberi tanárok is, akik többet beszélgetnének, játszanának a tanulókkal. A szünetek 40 percesek lennének, az órák meg 20 percesek. Meg fog nőni a szülői igazolások száma is! A szabályok betarthatóbbak lesznek, s kötelező lesz az iskolai egyenruha! Jó lenne, ha az ablakok és az ajtók ütésállók lennének, s nem szólnának a gyerekekre, ha a tanteremben fociznak. A sportra jobban oda fognak figyelni, sportszeletet is kapnának a gyerekek rendszeresen. Tisztább, okosabb és rendezettebb lesz az épület. A menzán mesterszakácsok főznek, s olyan lesz a kiszolgálás, mint egy étteremben. A gyerekek mindennap kapnának gyümölcsöt, így mindenki egészségesebb és okosabb lesz.  A folyosókon arcfelismerős szekrények kapnak helyet, amelyen a diákok neve villog, és újlenyomattal nyílna a szekrény az osztályban, amelyben a tornazsákok sorakoznak. A tanulók jobban oda fognak figyelni az állatokra, növényekre, a tantermeikre, az iskolaépületre és a Földre.  Remélem, sokkal jobb lesz minden!

Krizsán Luca 7. C

Játsszunk a számokkal! 50 év múlva 63 éves leszek, az osztályfőnököm 109 éves lesz…

Lesz-e még egyáltalán iskola? Olyan formában, mint most, biztosan nem! Milyen lesz? A technika, a tudomány óriási léptekkel fejlődik. Már van e-mail, e-tananyag, e-napló. Lehet, hogy lesz e-iskola, e-tanár, e-tanuló? Mi lesz a hagyományokkal, a népszokásokkal?

Remélem, a kettősség megmarad a jövőben is az oktatásban: a múlt és jövő egyaránt jelen lesz.

Nézzük először a múltat! Szeretnék egy termet a régi tankönyveknek, egy másikat a népviseleteknek, a harmadik szobában a népművészeti tárgyak kerülnének kiállításra. A múltunkat a jövőben bármi áron meg kell védeni! Ha mindent elragad a technika, akkor robotok lesznek helyettünk? Azt mondják, hogy a múltunkban gyökerezik a jövőnk. Akkor ne dobjunk el belőle semmit!

A jövőben azért megtartanék a maiak közül néhány tantárgyat: a magyar nyelvet, a történelmet, a testnevelést, az idegen nyelvet, no meg talán a matematikát. Ezeket a tantárgyakat minden nap oktatnám a diákoknak. A többi tantárgy hetente kétszer lenne az órarendben. Mi lehetne az ének, a rajz és technika órák helyett? Ezt nem tudhatom, de ha mégis megtartanák őket, akkor az éneken a zenehallgatás venné át a szerepet, de nemcsak a klasszikus, hanem a jövőbeli modern is! A rajz és a technika tantárgy választható lenne, csak az tanulná, akinek tehetsége és kedve van hozzá!

Milyen lenne az e-iskola? Egy épület lenne, ahová otthonról jelentkeznének be az e-tanulók az e-tanárnak? Ha az utóbbi valósulna meg, akkor a szóbeli felelet eltűnne az oktatásból. Ezért lenne egy nap vagy kettő, amit a diákok a tanárokkal együtt bent töltenének az iskola épületében. Ezeken a napon a szóbeli kommunikációé lenne a főszerep.

Olyan iskolát szeretnék, ahol 5 tanítási órából áll a nap. A 6. órában már játszani lehetne. 50 év múlva a projekt-módszer már elterjedt, teret kap az iskolát követő munka világában is. Ezért lenne ésszerű egy projekt-nap, amikor véletlenszerű csoportokba rendeződve dolgoznának ki a gyerekek egy-egy témát. Az értékelésben is új lehetőségek kapnának teret: a gyerekek is értékelhetnék egymást, nemcsak a pedagógusok felelőssége lenne az osztályzás, az e-napló írása.

Ezekből mi fog megvalósulni? Milyen változások lesznek?  Az ma még titok, de remélem, 50 év múlva dédiként meglátom!

Bíró Alina Eszter 6. C

50 év múlva 62 éves leszek. Képzeletemben megjelent az iskolám 2068-ból. Elhatároztam, hogy bemutatom a látomásomat…

Víziómban, sokkal nagyobb volt az épület, mint most. Mivel az informatika nagyon fontos a XXI. században, a harmadik emeleten csak számítógépes tantermek lesznek. Lifttel fogunk közlekedni az emeletek között, nem kell kaptatni a lépcsőkön. Tartaléknak mozgólépcső legyen! Az interaktívtábla mellett megjelenik a hologram is. Milyen órákon lenne ez használható? Természetismeret órán megnéznénk az emberi test felépítését belülről. Rajz és történelem órákon régi épületekben barangolhatnánk, megtekinthetnénk a régi edényeket, eszközöket. Minden gyereknek lenne saját számítógépe és elektromos tolla. A papír alapú könyvekről sem feledkeznénk meg! A mostani könyvtár helyén könyvészeti múzeum nyílik meg, ahol a régi taneszközök, könyvek kerülnek bemutatásra. Az olvasósarokban kedvére lapozgathatja mindenki a virtuális könyveket, mert az eredeti papír alapúak üvegszekrényben lennének, hogy ne kopjanak el. Pl.: Arany János „Kapcsos könyve”, Kossuth Lajos Pesti Hírlapja, a János vitéz első kiadása. A tornaterem mellett egy edzőterem kapna helyet kondigépekkel, futópadokkal, szobabiciklikkel. A pince helyén úszómedence lenne.

Gondoljak az alsósokra is! Esős időben bemennének a játszószobába, ahol kifestők, kártyák, társasjátékok várnák őket. Jó időben a játszótéren tombolhatnának a hinták, mászókák, csúszdák világában. A tanári szobában külön asztal, számítógép és fotel várná a tanárokat. A gyerekek nem verekednének, mert az elhelyezett biztonsági kamerákon át a szülők is láthatnák, nemcsak a tanárok, hogy ki hogyan viselkedik a suliban.

Az étkezés is fontos dolog! Az ebédlő négy részből állna: a konyha és három éttermi rész. Egy az alsósoknak, egy a felsősöknek, egy a tanároknak. A tízórait, ebédet és uzsonnát mindenki tálcán kapná meg. Azon is elgondolkodtam, hogy mi lenne, ha a suliban az étkezés sokkal egészségesebb lenne…

Jó lenne, ha a tanítási repertoár táncórákkal bővülne, persze ehhez speciális terem is rendelkezésre állna! Így farsangra bármelyik osztály könnyen tudna gyakorolni.

Nem vagyok biztos benne, hogy 50 év múlva így fog kinézni az iskola, de reménykedem benne!

Czakó Attila 5. A

Az iskolában nagyon sok osztályterem lesz, sokkal több, mint most. A tantermekben robotok fognak oktatni és önjárók lesznek a diákok alatt a székek. A tornaterem focipálya méretű lesz, végre focikapuba lőhetik majd az órán a labdát!  Mellette felépült az uszoda és a fedett futópálya. Télen lehet kint korcsolyázni, mert van koripálya is, ami akkora, mint a focipálya.

Az iskola falai ezüstszínűek kívülről és belülről egyaránt.  A folyosókon mindenkinek van egy szekrénye, ami a szemével működik. A szekrényekre ki van írva a gyerekek neve is. Az osztályok ajtaján kint van az osztály elnevezése. A padló gyémánt borítású, az szép és nehezen kopik! Minden asztalon számítógép és telefon várja a diákokat. Infó órán, aki akar, az játszhat, nem kell tanulnia.

Az ebédlőben bármi rendelhető, csak le kell ülni az asztalhoz és a robotok kiszolgálnak az élelemgépből.

Az épületet betonozott udvar veszi körbe. Az út mellett csokoládé a járda, mogyoró a bokor, gumicukor a fű. A kert végén csokoládépatak folyik, minden ehető – és iható a suli környékén. 

Mindenki ebbe az iskolába szeretne járni, mert a becsengetés 9-kor van, a kicsengetés meg 13-kor. Az órák 30 percesek, a szünetek 20 percesek.  Ha esik az eső vagy a hó, akkor is ki lehet menni a szünetre! Villámlás esetén hamarabb van vége a napnak, mindenki hazamegy még a vihar előtt. Jó itt lenni, mert mindenki barátságos, a diákok és a tanárok is. A gyerekek csak a 9. osztály után mennek át másik suliba, mert felkészülnek egy évig a középiskolára.

Mateut Kitti 7. A


Természetesen sokkal modernebb és nagyobb lesz az iskola épülete. Hófehér falai lesznek, nagy és világos osztálytermekkel.A termekben interaktív táblák kapnak helyet, amik szerintem háromszor többet fognak tudni, mint a mostaniak. Külön rész lesz a kémialabornak, a könyvtárnak, a büféknek és az informatika teremnek. Nagyon örülnék neki, ha lenne egy olyan nap, amikor el tudnánk hozni a házi kedvenceinket. A tanulásnál az angol, az informatika és a matematika kap főszerepet.
Az én véleményem szerint ezek a legfontosabb tantárgyak, bár matekból az egyenleteknek semmi értelme sincsen. Jobb lenne, ha énekórán nem csak népdalokat hallgatnánk, hanem mai slágereket is. Ezek is sokat segítenek az angol megtanulásában. Irodalomból Petőfi, Arany stb. élete az emberek tíz százalékát érdekli, de fontos lenne, ha megtanulnák, hogy hol és hogyan kell utánanézni az írók-költők életének és munkásságának. A történelemtanítást úgy lehetne érdekessé tenni, hogy nem kellene megtanulni a fogalmakat, évszámokat, csak a történetek mesélésére helyeznék a hangsúlyt.
 Nem kérnék számon a tananyagot! Kémiából kísérleteket lehetne csinálni, ha lenne kémialabor, mert ez engem meg még sok gyereket (szerintem) érdekelne.Összességében elég sok dolgon kellene változtatni. Ha ezek megvalósulnak, akkor én már nem fogok iskolába járni, talán az unokám fogja koptatni a padokat… Remélem, az 50 év múlva élő generációnak jobb dolga lesz, mint nekünk!

Kiss Virág Panka 7.A


Úgy gondolom, hogy 50 év múlva az emberek végre rádöbbennek, hogy jobban kellene vigyázni a környezetünkre. Ezért az iskolánkban is többet fognak tanítani majd a környezetvédelemről. Több lényegtelen tananyagot ki fognak vezetni az oktatásból. A tanulás többnyire az informatika tantárgy felé fog irányulni.Az épületek modernek és biztonságosabbak lesznek. A gyerekeket megválogatják, s a tudásuk alapján, fogják az osztályokat létrehozni. A tanítási órán több szerepe lesz az okostelefonoknak, a tableteknek és a számítógépeknek, mint most. A tankönyveket leváltják az elektronikai készülékek, így lassan csak egy tabletet kell magukkal hordaniuk a gyerekeknek az iskolába.A tanulókat megpróbálják majd jobban felkészíteni az életre. A gyerekek megválaszthatják az őket érdeklő tantárgyakat. A tanárok kevesebb tanulnivalót, és házi feladatot fognak adni a gyerekeknek. Többször fognak a szabadban tanulni a diákok, mint most.. Gyakrabban fognak természetvédelmi területre látogatni, a tanulókat környezettudatosabb életre fogják nevelni.50 év múlva a gyerekeknek könnyebb lesz a tanulás, jobban fognak vigyázni a környezetükre és egymásra.

Iskolánk 50 év múlva rajzpályázat

Bedő Linett, 2a

 

 

Bődi Viktória, 8c

 

           

Buzás Dorina, 5c

 

Berta Alex, 5a

 

Gerzsenyi Gréta, 8c

 

Gyuráki Ninetta, 5c

 

 Huczka Nóra, 2a

Kerek Izabella, 1c

 

         Móricz Anna
– Futó Lilien 4c

 

Rabecz Gábor, 3c

 

Silkó Jázmin, 7a   

 

Szajkó Mercédesz, 3a

 

Szakács Róbert, 8c